Pierwsza rowerowa drogówka w Polsce. W Poznaniu od kwietnia

Pierwsza w Polsce policyjna drogówka na rowerach wyjedzie w kwietniu na poznańskie ulice. To odpowiedź na dynamicznie rosnącą liczbę użytkowników jednośladów. Policjanci mają reagować na wykroczenia popełniane zarówno przez cyklistów, jak i kierowców. Rowerowe patrole, obecne w wielu krajach, są znacznie wydajniejsze niż patrole piesze i ułatwiają szybkie interwencje w centrach miast czy parkach, a przede wszystkim generują znacznie niższe koszty niż patrole samochodowe.
Pierwsza policyjna rowerowa drogówka w Polsce

Zalety rowerowych patroli policji dostrzeżono w wielu krajach. Generują znacznie niższe koszty niż patrole samochodowe, są znacznie wydajniejsze niż patrole piesze i ułatwiają szybkie interwencje w obszarach o znacznym natężeniu ruchu (np. centrach miast) czy parkach. Sam rower stanowi również efektywne i usankcjonowane prawnie narzędzie przymusu bezpośredniego, pomagające w szybkim unieszkodliwianiu zagrożeń.

Rowerowe patrole w Polsce do tej pory były stosowane jedynie w oddziałach prewencji. Poznańska drogówka będzie pierwszą w Polsce. W jej skład wejdą dwie policjantki i dwaj policjanci.

Pierwsze działania mają mieć wymiar głównie edukacyjny. Funkcjonariusze uczulą uczestników ruchu na zasady wzajemnego poszanowania na drodze. Jeśli działania profilaktyczne nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, policjanci nie zawahają się przed wystawianiem mandatów.

Rowerowe patrole – oprócz oczywistych zalet związanych z mobilnością i ekonomią – mogą przynieść inne korzyści istotne z punktu bezpieczeństwa ruchu rowerowego. Mowa o uczuleniu policjantów na problemy, z jakimi najczęściej spotykają się cykliści na drogach: nieustępowaniu pierwszeństwa na przejazdach, wyprzedzaniu w zbyt bliskiej odległości czy blokowaniu ścieżek przez nielegalnie parkujące samochody.

transport-publiczny.pl, biketrendy.pl, fot. ilustracyjne wikimedia.org/West Midlands Police oraz /Neilius

 


Dodaj komentarz

- liczba komentarzy